Dette forventer kundene av din nettbutikk

gtm blogg netthandel

Hva er det som skjer når Kari Kunde har funnet et produkt hun vil ha i en nettbutikk, men ikke kjøper det likevel?

Hvorfor handler vi ikke på nett?
Den viktigste grunnen til å handle på nett i dag er at det er raskt og enkelt. Det har også flere fordeler: Man kan handle når som helst på døgnet. Prisene er gjerne lavere, og utvalget er større. Det er også enkelt å sammenligne produkter og priser, lese produktanmeldelser osv.

Men over 4 av 10 har avbrutt et kjøp på nett. Flest svarer at det skyldes utydelige vilkår, og at nettsiden ikke er mobiltilpasset. Manglende tilgang på ønsket betalingsmåte er også en viktig grunn. Trøbbel med registrering og betalingsprosess gjør at kunder avbryter handelen. Dårlig produktinformasjon, tekniske problemer og lav tillit til nettbutikken er også med på å styre kundene i en annen retning.

Se for deg en nedslitt butikk i en bakgate, hvor du må hoppe over en stor sølepytt på vei inn i butikken. Luften er innestengt, og lokalet er halvmørkt. Selgeren tilbyr deg en Rolex-klokke til 1995 kr - et kjempekupp! Du spør om garantibevis, men han dulter deg bare i skulderen og blunker lurt. Han tar kun imot kontanter eller sjekk, men først må du oppgi navn, adresse, personnummer og hvilken farge du har på sofaen hjemme. Ville du handlet der?

Hva vil norske nettkunder ha?
Handel på nett må være nettopp raskt og enkelt. Kundene forventer smidig og bekymringsfri netthandel, og avbryter bestillingen hvis ikke kjøpsopplevelsen står i stil med forventningene. Sørg for å ha dette i orden når du selger på nett:

  • Tydelig og tilgjengelig informasjon om vilkår og priser.
  • Fravær av teknisk trøbbel er en selvfølge.
  • Mobiltilpasning er og blir stadig viktigere. 48% handler nå fra mobilen ved kjøp på nettet. Nesten halvparten har avbrutt et kjøp fordi nettsiden ikke er mobiltilpasset. Dette tallet er økende! 
  • Kortbetaling og faktura brukes mest, men mange foretrekker også lommebokløsninger som PayPal. Tilby et utvalg av betalingmetoder, slik at kunden kan velge etter sine preferanser. Det skal være enkelt, sikkert og raskt. Nå er også betaling med apper som Vipps og MobilePay på vei inn som betalingsmetode.


Hvem er kundene?
Tallenes klare tale er at e-handel er for alle. Det er slett ikke bare "ungdommen" som drar lasset. 89% av norske forbrukere handler på nett. Ca. halvparten gjør det fra mobilen. Pensjonistene henger også med: 74% mellom 66 og 74 år har handlet på nett de siste 3 månedene.

Det er ingen forskjell mellom kvinner og menn når det kommer til graden av netthandel, men de handler forskjellige produkter og tjenester. Menn har en tendens til å gjøre kjøp innen reiser, motor, elektronikk og digitale medier. Kvinner handler gjerne billetter til arrangementer og kollektivtransport, og kropp- og helseprodukter. 

Norske forbrukere har nest høyest kjøpekraft i verden, og er flinke til å ta i bruk nye tjenester og teknologier. Det gir gode kår for netthandel i Norge. Norsk e-handel har økt med 75% de siste fem årene, og fortsetter å vokse. I følge årets DIBS-rapport forventes en samlet omsetning på over 90 milliarder kroner i 2016. Stadig flere bransjer tilpasser seg den teknologiske utviklingen og kundenes behov, og begynner med e-handel.

Basert på statistikk fra "Norsk e-handel 2016", DIBS årlige rapport om e-handel, mobilhandel og online betaling.